صنعت خودرو و واردات
انتشار: آبان 23، 1400
بروزرسانی: 02 دی 1404

صنعت خودرو و واردات

صنعت خودرو و واردات

صنعت فولاد در ایران بر پایداری از طریق اتخاذ شیوه های بازیافت کارآمد تاکید دارد. فولاد یک ماده بسیار قابل بازیافت است و درصد قابل توجهی از فولاد مورد استفاده در خودروسازی از فولاد بازیافتی تامین می شود. این رویکرد اقتصاد دایره ای تقاضا برای تولید فولاد اولیه را کاهش می دهد، منابع را حفظ می کند و اثرات زیست محیطی را به حداقل می رساند. تعهد صنعت فولاد ایران به پایداری با تلاش های جهانی برای ایجاد یک بخش خودرویی سبزتر همسو است. کراس اور کوچک اکستر که برادر هیوندای کاسپر محسوب می شود به زودی در هند عرضه خواهد شد.

  • مدت زمان شارژ شدن با توجه به اندازه بسته باتری خودرو (اندازه گیری شده در کیلووات ساعت)، سرعتی که باتری قادر به دریافت شارژ و نوع نقطه شارژ شماست متفاوت است.
  • برای مثال ایران خودرو و سایپا که دو خودروساز بزرگ ایرانی هستند، هر دو در سال 1401 زیان ده بودند و به این زیان خود نیز افزودند.
  • اکنون صنعت خودروسازی وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است که در آن رقابت در بازار حرف اول را می زند.
  • سال هاست که عدم تامین نقدینگی، عقب ماندگی تکنولوژی را به درد مزمن صنعت خودرو تبدیل کرده و نارضایتی تمامی ذی نفعان از جمله مشتریان، دولت، سهامداران و جامعه را به همراه داشته است.
  • در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ در وین اتریش، پیمان برجام (برنامه جامع هسته ای) بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ بسته شد.
  • اما این مذاکرات به جایی نرسید، زیرا فورد تاکید داشت که فناوری نهایی باید فقط بر روی خودروهای ساخته شده به وسیله این شرکت نصب شود، اما گوگل می خواست فناوری هدایت بدون راننده خودش را به شرکت های خودروساز دیگر هم بفروشد.

براساس بررسی های سازمان بین المللی وسایل نقلیه موتوری، در سال ۲۰۲۰ تولید صنعت خودروسازی در جهان با کاهش 18.25 درصدی رو به رو شده است. هنگام شیوع ویروس کرونا، با وجود کاهش تولید و تعطیلی برخی صنایع وابسته به خودروسازی در آسیا، ۱۷ میلیون و ۷۶۲ هزار خودرو تولید شد. هرچند در سالهای اخیر هر دو شرکت بزرگ خودروسازی سعی در تنوع بخشی به سبد محصولات خود با خودورهای جدید طراحی شده در داخلی داشته اند و در حال حاضر نیز برخی از این خودروها در حال تولید می باشند لیکن همچنان تیراژهای بیشتر به خودروهای قدیمی اختصاص دارد. اینکه چرا صنعت خودرو ضعف در طراحی و خلق محصول جدید دارد موضوعی است که در ادامه به ریشه های آن اشاره می گردد. همان طور که در جدول ۱ مشاهده می شود، قیمت مصوب خودروهای داخلی رشد به نسبت کمتری در مقایسه با سایر کالاهای صنعتی تولید داخل داشته است. یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته در حوزه خودرو مطرح شده، بحث ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی بوده است.

تدوین میثاق نامه ساپکو و شبکه تامین ایران خودرو با رویکرد افزایش کیفیت قطعات و ارتقای رضایت مشتریان

در نهایت افزایش قیمت ارز باعث تصمیم گیری های اشتباه به دلیل عدم برخورداری از دانش کافی از طرف عده ای می شود و متاسفانه برخی، از این تصمیمات اشتباه سواستفاده می کنند و با کارهایی مانند نوسان گیری به روند افزایش قیمت ارز دامن می زنند و البته همگی تحت تاثیرات منفی آن قرار خواهیم گرفت. از سال 1385 و با تحریم های یک جانبه علیه ایران، صنایع مختلف کشور تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند که یکی از صنایعی که ضربه شدیدی از تحریم ها خورد صنعت خودروسازی بود. تاثیر تحریم ها بر صنعت خودرو، در معاملات سهام و تحلیل صنعت خودرو نیز محسوس بود. در همین زمان زمزمه های طراحی و تولید خودرو ملی آغاز شد اما سودی که از تولید و فروش پراید نصیب سایپا شده بود، همه خودروسازان را ترغیب به واردات می کرد. مطمئناً بسیاری از افراد در کارخانه های خودرو سازی مشغول به کار نمی شدند و بسیاری دیگر از افرادی که تعمیرات بخش های مختلف خودرو را انجام می دادند، به وجود نمی آمدند. این سود هم برای خودروساز و هم برای افرادی که در شرکت ها کار می کنند و همچنین افرادی که با تاثیر از این صنعت نسبت به انجام یک سری از مشاغل اقدام می نمایند، می باشد.

صنعت اجاره خودرو

۱- با تاسیس صندوق پروژه هم مشارکت سرمایه گذاران خرد مردمی را جذب کرد و هم کمک تشویقی دولت (مثلا نیمی از بودجه) را از این طریق، کارامد و اثربخش نمود و نیز کنترل پروژه ها و هزینه ها بدقت و شفافیت به انجام برسد. در این صورت فرایند فعلی تعیین مدیران ارشد بنگاه ها و سلسله های بعدی از لابی پشت صحنه و بعضا شبانه دولتی ها (وزیر صمت، دفتر رییس جمهور و ...) با افرادی خاص، خارج شده و با کمک هیاتی متشکل از خبرگان و در طی فرایندی سالم و تحت نظارت و نقد، مناقصه ملی برگزار می گردد. شبکه های اجتماعی دیجیاتو سریع ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است.

خودروها در آینده به چه صورت خواهند بود؟

هر وقت شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب شود، چنین مشکلاتی هم در بازار خودرو رخ می دهد. با توجه به حرکت خودروها به سمت متصل شدن، اپلیکیشن های خودروها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اول، اپلیکیشنی که برای خودرو است و سازنده آن را ایجاد می کند و با استفاده از آن می توانید ارتباط بهتری را با سازنده و خودروی خود برقرار کنید مثلا واقعیت افزوده که در تشخیص فیچرهای مختلف خودرو می تواند کمک کننده باشد. دوم، از آنجایی که خودرو به یک پلتفرم تبدیل می شود، می توان برای این پلتفرم اپلیکیشن های مورد نیاز را دانلود کرد. این کار باعث تقویت اپ استورها می شود و در آینده استورهایی را خواهیم داشت که به طور تخصصی در زمینه اپلیکیشن های خودروها کار می کنند.