بروزرسانی: 02 دی 1404
اخبار خودرو، اخبار روز خودرو را در car ir بخوانید مرجع اخبار تحلیلی خودرو خودرو
اخبار خودرو، اخبار روز خودرو را در car ir بخوانید مرجع اخبار تحلیلی خودرو خودرو
وزیر صنعت در شرایطی تولید خودروها با استاندارد یورو5 از 6 ماه پس از لغو تحریم های صنعت خودرو را خواستار شده که اصلاً مشخص نیست، این تحریم ها چه زمانی برداشته خواهد شد و در مجموع، لغو یا عدم لغو تحریم ها با ابهام روبرو است. در شرایطی که جهان و ایران درگیر شیوع سریع ویروس کرونا بود، بازار خودرو هم از ابتلا به این بیماری در امان نماند و داغی شیوع کرونا باعث سردی بازار خودرو شد. این در حالی بود که بازار خودرو از چند ماه پیش به دلیل نجومی شدن قیمت ها در رکود به سر می برد.
- با عنایت به جدول فوق مشاهده می شود که قیمت فروش عمده خودروهای داخلی ارزان تر و یا هم قیمت برخی از ارزان ترین خودروهای خارجی هستند و خودروهایی نظیر کوییک و پژو پارس با قیمتی به مراتب کمتر از ارزان ترین خودرو خارجی (سوزوکی ماروتی Alto Std(O)) به فروش می رسد.
- اگرچه به دلیل خروج آمریکا از برجام، بازار فیزیکی خودرو اوضاع جالبی نداشت، اما تاثیر پیوستن مردم به بورس بر صنعت خودرو مثبت بود و قیمت سهام آن روند صعودی گرفت.
- خودروسازان علت این کاهش را افزایش هزینه ها به دلیل اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، افزایش نرخ ارز و تحریم های اقتصادی ایران عنوان کردند.
- همان کاری که ایران خودرو و سایپا باید سال ها پیش در مقابل دخالت دولتی انجام می دادند تا کار به اینجا نرسد که دولت خیال کند می تواند در تمام امور بخش خصوصی دخالت کند.
- به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، سال 98 با برگزاری برخی تجمعات خودرویی توسط خریدارانی که با تاخیر چند ماهه در تحویل خودرو روبرو بودند، آغاز شد.
این در حالی است که بر اساس مصوبه سال 97 دولت و قانون هوای پاک، خودروسازان موظفند، در سال 98 محصولات خود را با استاندارد یورو5 تولید و عرضه کنند، در غیر این صورت از شماره گذاری خودروها جلوگیری خواهد شد. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این نامه ، لغو الزام خودروسازان به تولید با استاندارد یورو5 از ابتدای سال 98 و موکول شدن این کار به 6 ماه بعد از لغو تحریم های صنعت خودرو را خواستار شد. در روند بررسی این طرح در شورای نگهبان، اعضای این شورا 12 تیرماه طی نامه ای به لاریجانی رئیس مجلس، واگذاری باقی مانده سهام خودروسازان به بخش خصوصی را مغایر با بند ج سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست و این واگذاری را غیر قانونی اعلام کرد\u200b. مشکل انباشت خودروهای ناقص کف کارخانه ها باعث شد تا خودروسازان درخواست دریافت تسهیلات بانکی را بیش از پیش پیگیری کنند اما پاسخی که همتی رئیس کل بانک مرکزی به آنها داد، این بود در مورد خودرو سازی ها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم.
اقتصاددان دونده
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، جلسه بررسی چالش ها و راهکارهای توسعه صنعت خودرو با حضور بابک نگاهداری رییس این مرکز و نمایندگان دستگاه های مختلف از بخش های حاکمیتی و خصوصی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، برگزار شد. این صنعت تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی بسیاری بوده و تغییر در روند هر یک از این عوامل تاثیر به سزایی در قیمت خودرو دارد.عمر صنعت خودرو در ایران کوتاه است، اما در همین مدت کوتاه دچار تلاطم بسیاری شده است. اما تغییرات بازار ارز به هیچ وجه منشا داخلی نداشته و تغییرات در آن وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بیرونی است.
لیدری بورس دوباره به خودرو می رسد؟
البته همانطور که گفته شد این تصمیم پس از مطالعات دقیق و متعدد توسط مسئولان استرالیایی اتخاذ شده است، اما واقعیت این است که احتمالا مشابه سازی چنین تصمیمی در ایران نیز می تواند منطقی باشد. استفاده از اینترنت اشیاء میتونه به طور قابل ملاحظه ایی این کاربری را افزایش بده. چون اونوقت اشیاء میتونن اطلاعات حیاتی که برای این بستر لازمه را جمع آوری و تبادل کنن.
روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیح داد در حال حاضر خودروسازی دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام شده را دارد و برای ارتقا کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام شده، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با خودروسازی جهانی باید واردات خودرو صورت گیرد. در بررسی جایگاه اقتصادی کشورهای جهان، صنعت خودروسازی به دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش، یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود. این صنعت به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیرهای بالادستی و پایین دستی خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و جایگاه مهمی در توسعه صنعتی و رونق تولید دارد، به طوری که نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی و حتی فرهنگی ایفا می کند. صنعت خودروسازی در ایران نیز با داشتن سهم 18درصدی از ارزش افزوده کل بخش صنعت و سهم حدود 5/3درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP)، از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است. خودروسازی ایران با قدمتی 60 ساله، شاهد فرازونشیب های فراوانی بوده است، به نحوی که جامعه از آن انتظارات فراوانی دارد، لذا آسیب شناسی مشکلات این صنعت و ارائه راهبردهای مناسب به منظور برون رفت از چالش های موجود، امری ضروری است. بدین ترتیب در این گزارش سعی خواهد شد در ابتدا به بررسی دلایل نبود انگیزه در خودروسازان برای حرکت به سمت طراحی و تولید داخل پرداخته شود و سپس راهبردهای عملیاتی به منظور رفع موانع و چالش ها پیشنهاد می شود.